Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Změnil jsem názor na moderní umění! Díky fakáči Davida Černého

Jakožto dítě komunismu, vychované v běžné československé „hlavy nevystrkující“ rodině jsem k chápání abstraktního umění nikdy nebyl cíleně veden. Technicky zaměřené studium mi také na poli umění moc nepomohlo. I přes to jsem se ale v době dospělosti po pádu železné opony a přílivu moderního umění všeho druhu snažil tomuto umění porozumět či ho nějak pochopit. Většinou však přiznávám bez úspěchu.    

O prodlouženém víkendu, který byl v Praze věnován festivalu světla pod jménem Signal, jsem sebe i své okolí ujistil, že jsem buran jak se patří a moc mi většina instalovaných expozic v centru Prahy „nedala“. V sobotu jsme s manželkou na noční procházce a pak v neděli s dalšími pozorovateli shlédli více než polovinu instalovaných expozic, jako Tetris na Nové scéně, který jsem ohodnotil jako „nuda“, při promítání na palác Hybernia jsme se se ženou shodli na tom, že autor toho musel „hodně vyhulit“, aby toto zplodil, ale dobrý. V kostce na Staromáku to silně připomínalo dnešní diskotéku, pochodující mravenci na fasádě Národní knihovny, můra na Čertovce, či Dialog lustrů před magistrátem mne také moc neuchvátili, oko na Karlově mostě bylo opravdu nápadité, mrak pod ním už o trochu méně. Nepochopil jsem promítání na zeď v parku na Kampě. Snad jediné co se mi opravdu líbilo, byl maják v podobě Petřínské věže a pak promítání na fasádu, které jsem shlédnul z dálky přes park na Kampě. Nevím, asi jsem to čekal trochu více intenzivnější, kreativnější či zábavnější, nevím. Nějak mi tam chyběl „waw“ efekt.

A tak by se mohlo zdát, že jsem naprosto ztracený případ. Říkal jsem si, že to nemá cenu lámat přes koleno a nijak jsem to nehodlal dál řešit. Buranem jsem a buranem zůstanu. A hotovo. A tím vůbec neříkám, že akce Signal nebyla vydařená. Byl jsem z ní úplně nadšen. Jen trochu jinak než z uměleckých děl. Z propagace, z provedení a hlavně z fenoménu nového, neboť opět se v Praze dělo něco, co dokázalo vytáhnout do ulic i ty nejzarytější sledovatele televizních programů. Sobotní večerní Praha praskala ve švech, všude se motali lidé všeho druhu a věku a v neděli, i když jich bylo trochu méně, jich bylo také dost. A co bylo hlavní. V ulicích byla slyšet i čeština! V neděli večer, v uličkách centra? Neuvěřitelné! A skvělé!

A tak odhodlán smířit se se svojí neuměleckou podstatou, jsem byl spokojen. Ale co čert nechtěl, jak už to tak bývá, když se pro něco rozhodnete, osud si s Vámi zahraje. V pondělí odpoledne, ten nádherný sluneční podzimní den, kdy paprsky sluníčka skvostně zdobily barevné koruny stromů, vydal jsem se svými dětmi na Střelecký ostrov. Prospívá mi pracovat venku a oni se mohou vyřádit na novém dětském hřišti.

Děti se rozběhly na prolézačky a já se usadil na lavičku a koukal jsem na Vltavu. Otočil jsem hlavou doprava a před mým zrakem se mi zjevila obří fialová ruka se vztyčeným prostředníčkem. Byl jsem poměrně zaskočen tím, co vidím. Můj syn, který se u mě zastavil, říká: „Tati, tati, podívej se na to. To je sprostý. To se nesmí ukazovat. Proč to tady je?“ Otevřel jsem notebook a zjistil, že se jedná o vzkaz výtvarníka Davida Černého panu prezidentovi, který svoje dílo okomentoval: "Je to normální fakáč těm zm***m komunistickejm zasr**ejm na Hradě" (zdroj IDNES.CZ) 

A kupodivu, se mi to opravdu líbilo. Je to umění, které je moderní, možná nevkusné, s náznakem sprostoty, což já obecně nerad, a přesto se mi to líbilo. A líbí se mi i poselství, které sebou nese. Něco zvláštního z toho „fakáče“ vyzařuje. Něco, co mne jakoby očarovalo. Snad to, že opravdu žijeme v demokratické zemi, že opravdu není trestné dát najevo svůj názor na prezidenta či vládu. Ať už je jakýkoliv a k tomu jak je vidět, jakýmkoliv způsobem.  Ano, souhlasím s názorem Davida Černého. Ale bylo v tom něco více. Snad jsem byl očarován tím, že na tomto díle je vidět, že bylo tvořeno srdcem. Nikoli proto, že je nějaká výstava, na které je potřeba se prezentovat. Nikoli proto, že potřebuji ukázat svoje dílo v galerii. Je tvořeno jenom proto, že umělec chce. Že to tak cítí a dal do něj celou svoji duši. Kus  sebe samého. Z toho „fakáče“ na dálku září emoce autora. Fialový fakáč má v sobě to, co jsem marně hledal dva víkendové večery na toulkách Prahou při festivalu Signal. Jakoby ze všech umělců jedině David Černý pochopil význam slova Signal a završil prodloužený víkend opravdovým vysláním signálu. V tomto případě  na hrad.

A i když jsem musel synovi vysvětlit, proč toto sprosté gesto pluje na Vltavě a ukazuje směrem k hradu, byl jsem naprosto nadšen z kouzla toho okamžiku, který jsem prožil v toto krásné slunečné odpoledne na Střeleckém ostrově. Řekl jsem si, že možná ještě nejsem pro moderní umění ztracen a svému synovi jsem vysvětlil, že i když je to gesto sprosté, někdy je jeho použití to jediné možné řešení, abychom někomu sdělili hloubku našich citů k jeho osobě, či velikost pohrdání, které k němu cítíme. Neboť toto sprosté gesto nahradí tisíce slov … 

Autor: Martin Štěpán | úterý 22.10.2013 8:18 | karma článku: 42,19 | přečteno: 3064x
  • Další články autora

Martin Štěpán

Největší podvod všech dob na pravici! Ano, je to ANO!

Před dvěma dny jsem si myslel, že nejhorší co nás může postihnout, je koalice ČSSD, KSČM a případně SPOZ. Pak mne ale napadla jiná věc. Nám se tady rýsuje koalice ČSSD a ANO s podporou komunistů. Ptáte se, jak jsem na to přišel?

24.10.2013 v 8:35 | Karma: 37,63 | Přečteno: 2010x | Diskuse| Politika

Martin Štěpán

Mladí již nejsou generací maňásků. I když na to třeba vypadají

Bývaly doby, kdy se od dětí a mládeže očekávalo pouze "maňáskování". Být loutkou ovládanou příkazy dospělých bylo zcela přirozené. U kluků převládaly krátce střižené vlasy z plakátu č. 3 z roku 1975, kalhoty, košile, svetr a bunda. Vše nevýrazné, nejlépe tmavé barvy. Děvčata měla vlasy svázané v copu a ofinu střiženou tak, aby jim nelezla do očí, neboť by jim to mohlo poškodit zrak.

21.10.2013 v 8:18 | Karma: 40,60 | Přečteno: 4591x | Diskuse| Společnost

Martin Štěpán

Než Ti zachráním život, řekni, v co věříš a jaké máš vzdělání !

„Člověk se pánu Bohu nevyvedl. To je vidět na každém kroku.“ Napsal mi jeden můj čtenář před nějakou dobou. Poslední týdny se nesou ve znamení moře zaplaveného mrtvolami. A tak i když věřím, že můj čtenář nemá pravdu, není lehké ve své víře vytrvat. Jazýček vah se vychyluje na jeho stranu každý den o trochu více, přesto to ale nechci vzdát. Pořád chci věřit, že ne nadarmo byl člověk obdařen rozumem a city a to z něho tvoří tvora lepšího, než je zvíře.

14.10.2013 v 8:18 | Karma: 40,35 | Přečteno: 5358x | Diskuse| Společnost

Martin Štěpán

Barbar Zeman! Zeman Ničitel!

Když odhlédneme od podstaty scénáře ságy filmů, které měly ve svých letech úspěch, nalezneme mnoho společného s naším prezidentem. Oba například mají svoje nejlepší léta už dávno za sebou a patří do minulosti. Znáte to, když si pustíte film staršího vydání a porovnáte ho s dnešním za pomoci moderních technologií a efektů natočeným filmem? Výkony herců i práce s kamerou Vám vyvolají úsměv na tváři. Připadá Vám to tak trapné, že je to až smutně úsměvné.

8.10.2013 v 8:18 | Karma: 46,48 | Přečteno: 12586x | Diskuse| Politika

Martin Štěpán

Demokracie: Vlastní iniciativy není třeba, stačí se jen zařadit!?

Proč se Česká republika svíjí v porodních bolestech při zrodu nového režimu již takřka 25 let? Za účasti 10,5 milionů lidí se snažíme přivést na svět novorozence, kterému jsme dali jméno Demokracie. Porod je již příliš dlouhý a bolestivý a novorozenec nám to nijak neulehčuje. Proč se vzpírá? Proč s námi bojuje? Proč se mu na tento svět nechce? Že by věděl, co ho tady čeká? Tuší, jak to u nás, jeho rodičích bude mít těžké, nebo nám snad nevěří, že je opravdu vytoužený? Je jeho zdráhání způsobeno předtuchou, že ho při první příležitosti zaprodáme či vyměníme?

4.10.2013 v 8:18 | Karma: 37,05 | Přečteno: 706x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3266x
Myslím, tedy jsem.